Geschiedenis

De voetbalvereniging BATO is opgericht op 11 augustus 1920 door de heer P. Hoekstra en de heer J.J. Jansonius.

De afdeling voetbal werd een onderdeel van de omni-vereniging sportvereniging BATO. Later viel de omni-vereniging uit elkaar en gingen alle afdelingen afzonderlijk verder. Zo ontstonden er drie verenigingen: wv BATO, gv BATO en vv BATO.

Naamgeving
De naam BATO is ontleent aan een titel van een toneelspel van de Nederlandse dichter P.C. Hooft uit 1617. De titel van dit toneelspel is: “BAETO oft oorsprong der Holanderen”.

Baeto, prins der Catten, vervolgd door Penta, zijn stiefmoeder, verlaat zijn land en sticht het rijk der ‘Baetauwers’, oftewel de Batavieren. Baeto is volgens Hooft de ideale vorst, wordt beschreven als een “zeer strijdlustig figuur” en is in dit toneelspel de stamvader der BATAVEN, die zelf voor de voorouderen van ons volk doorgingen.

De in 1883 zeer enthousiaste oprichters van BATO noemden zich ook geen BATOers zoals nu, maar men noemde zich vol trots een “BATAUWER”, dat wil zeggen, iemand van BATO. De schrijver P.C. Hooft gebruikte de naam BATAUWER als aanduiding voor het volk van BATO.

BATO betekent dus STRIJDLUSTIG.